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gedicht gute besserung wilhelm busch

Zeitschrift für Germanistik

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„Kontinuierliche Bildergeschichten": Mit „Max und Moritz" überwindet Wilhelm Busch die Grenzen von Malerei und Poesie

Zeitschrift für Germanistik

Published By: Peter Lang AG

Zeitschrift für Germanistik

https://www. jstor .org/stable/43923036

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Abstract

Lessings Unterscheidung der sukzessiv voranschreitenden Poesie von der simultan darstellenden Malerei im Laokoon treten in diesem Beitrag Beispiele für die Kombinierbarkeit beider Zeichensysteme entgegen. Dazu wird Wilhelm Buschs Verfahren, ‚in Bildern zu schreiben' – Zeichnungen und Verse also gleichzeitig zu konzipieren und in einen zeitlichen Verlauf zu bringen -anhand von Max und Moritz (1865) entwickelt. Seine textlich unterlegten Folgen aus Einzelzeichnungen markieren einerseits die Frühgeschichte des Comics; andererseits greifen sie auf ältere Modelle von Simultanabbildungen und Bildzyklen zurück, wie sie sich etwa bei William Hogarth finden. Dessen Serien, mit so bezeichnenden Titeln wie ‚Progress' oder ‚Stages', bilden den Kontext für den Versuch, die von Lessing im Laokoon eng definierten „Grenzen der Malerei und Poesie" bei Wilhelm Busch für überwunden zu erklären. In this essay, Lessing's differentiation between poetry as extended in time and painting as extended in space in the Laocoon is challenged with examples of possible combinations of the two systems of representation. For this purpose, Wilhelm Busch's method of, writing in pictures' – that is, of conceptualizing drawings and verses simultaneously and arranging them in a temporal sequence – is investigated with reference to Max and Moritz (1865). His textually underpinned sequences of individual drawings mark, on the one hand, the early developmental stages of the comic, and, on the other hand, they refer back to older models of simultaneous illustrations and picture cycles, as found, for example, in William Hogarth's work. The latter's series, with such significant titles as ‚Progress' or ‚Stages', create the context for the attempt to declare Lessing's narrowly defined „limits of painting and poetry" in Laocoon as overcome by Wilhelm Busch.

Journal Information

The ZfGerm discusses problems of the history of German-language literature and contemporary literature, explores new theoretical approaches and actively participates in discussions about the perspectives of the subject. The individual editions contain essays, discussion and research contributions, as well as new materials, mis-cells and dossiers as well as a very detailed review section. Die ZfGerm diskutiert Probleme der Geschichte der deutschsprachigen Literatur und der Gegenwartsliteratur, geht neuen Theorieansätzen nach und beteiligt sich aktiv an den Diskussionen um die Perspektiven des Faches. Die einzelnen Ausgaben enthalten Abhandlungen, Diskussions- und Forschungsbeiträge, ferner Neue Materialien, Miszellen und Dossiers sowie einen sehr ausführlichen Rezensionsteil.

Publisher Information

The Peter Lang Publishing Group has over 40 years of experience in academic publishing, specializing in the humanities and social sciences worldwide and publishing more than 1,800 titles every year. The headquarters in Bern, Switzerland are the central hub for executive management, sales, marketing and distribution services, working closely with the editorial companies based in Berlin, Bern, Brussels, Oxford, and New York, and supported by commissioning editors working out of local offices in Vienna, Dublin, Warsaw and Istanbul.

gedicht gute besserung wilhelm busch

Source: https://www.jstor.org/stable/43923036

Posted by: massengalestaket.blogspot.com

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